Wie zijn wij?

Het projectteam CIV Smart Technology stelt zich graag aan u voor. Heeft u vragen, aarzelt u dan niet om contact op te nemen

Hannie van Loosen, projectleider Living Lab Palenstein
Palenstein is een renovatiewijk in Zoetermeer waar de transitie van fossiele- naar duurzame energie plaats vindt. Een oude Tango garage in Palenstein, ons Living Lab, is dé plek waar studenten, docenten, bedrijfsleven, overheid en bewoners elkaar ontmoeten met hetzelfde doel: duurzame energie realiseren en huidige problemen oplossen met een nieuwe aanpak. Er wordt geluisterd, geleerd, geprobeerd, er mogen fouten gemaakt worden en van de fouten leren we het beter te doen.
Kort gezegd: de wijk moet van het gas af. Hoe? Wat komt ervoor in de plaats? Is het betaalbaar? Is dit naar andere wijken te verplaatsen? Vanuit Living Lab Palenstein proberen we met elkaar een antwoord te vinden op deze vragen.
Het Living Lab Palenstein legt perfect het belang van CIV Smart Technology uit. Nieuwkomer en oudgediende, vakman en vrije denker gaan vakoverstijgend aan de gang met techniek en ICT. Dat leidt tot nieuwe inzichten.
hloosen@mborijnland.nl

Jan van Laake, directeur CIV Smart Technology
Ik houd me als directeur bezig met het uitzetten en updaten van de strategische doelen van het CIV Smart Technology. Samen met de partners – bedrijfsleven, instellingen, overheden en onderwijs, zorgen we dat we in beweging komen, maar vooral blijven gericht op die doelen. Die samenwerking in de regio is van groot belang om het kennisniveau van het onderwijs, het concurrentievoordeel van bedrijven en de maatschappelijke impact van instellingen en overheden op termijn te waarborgen. Dit doen we vooral door samen te werken aan grote en kleine projecten in de regio waarvan we leren en tegelijkertijd iets oplossen of verbeteren. De sustainable development goals van Unesco zorgen daarbij voor mij voor inspiratie.
jlaake@mborijnland.nl

Natasja Paltan, management- en projectassistent
Het ondersteunen van het team is een belangrijk onderdeel van mijn werkzaamheden. Waarom ik het CIV Smart Technology zo belangrijk vind? Zowel tijdens het werk als in het dagelijks leven worden we continu beïnvloed door allerlei technische oplossingen. Eenvoudig voorbeeld is een mobiele telefoon, waarmee je spraak gestuurde apparaten aanstuurt of zelfs je koffieapparaat mee kan bedienen. Het heeft niet alleen invloed op je eigen leven, maar ook op dat van bedrijven, scholen en overheidsinstanties. Door de samenwerking van bedrijven, scholen en instanties onder de stichting CIV Smart Technology leren de studenten kennis maken met de technologie van nu en van de toekomst.
npaltan@mborijnland.nl

Anneke van den Engel, projectleider Smart Technology
Vanuit het CIV Smart Technology organiseer en coördineer ik de zogenaamde satellietlabs voor het mbo-onderwijs. Samen met mboRijnland, bedrijven, instellingen en lokale overheden bieden we aantrekkelijke vormen van onderwijs. De opleiding Technicus Engineering Smart Technology bijvoorbeeld is hier al ver mee. De studenten brengen regelmatig een bezoek aan bedrijven en komen daar in contact met zowel de bestaande als innovatieve techniek. Ook werken studenten in kleine groepen aan casussen, aangedragen vanuit een CIV-partner of een technisch bedrijf. Hier leren ze veel van en bedrijven zien wat de studenten in hun mars hebben. Aan het einde van een periode presenteren de studenten hun prototypes; dat is altijd een heel leuk moment. Twee keer per jaar pakken we wat groter uit en is de presentatie bij voorkeur op locatie bij een partner van het CIV Smart Technology of een opdrachtgever.
Het samenwerkingsverband van CIV Smart Technology is de motor achter deze onderwijsvernieuwing, maar we kunnen niet zonder alle andere bedrijven die ook met het onderwijs willen samenwerken.
aengel@mborijnland.nl

Jos van de Wakker, innovatie regisseur
Sinds 1985 ben ik verbonden met het mbo onderwijs. Gedurende die jaren ben ik er altijd van overtuigd geweest dat je een goede opleiding alleen maar kunt realiseren door daarbij intensief met partners samen te werken. Er bestaan binnen ons CIV Smart Technology netwerk heel veel ideeën omtrent onderwijsinnovaties die nodig zijn. De opdracht is om de goede ideeën te onderscheiden en met partners de samenwerking zo vorm te geven dat er efficiënt en effectief samen gewerkt kan worden.
Als Innovatie Regisseur probeer ik de innovatie te stimuleren door de organisatie van de samenwerking tussen partners te ondersteunen. Het helpt dat ik goed thuis ben binnen mboRijnland, daardoor lukt het me vaak om de juiste mensen aan de juiste projecten te koppelen.
Daarbij vind ik de samenwerking met het voortgezet onderwijs en het hbo bij het vormgeven van de innovatie ook van groot belang. Doorlopende leerlijnen, het samenbrengen van leerlingen en studenten van verschillend niveau in projecten met partners werkt inspirerend. Het geeft jongeren meer zicht op de mogelijkheden binnen de Techniek & ICT en stimuleert de ambitie.
Een goede communicatie tussen partners is van wezenlijk belang voor het slagen van de samenwerking en ook voor het delen van de resultaten. Ik ben er van overtuigd dat het binnen ons netwerk CIV Smart Technology gaat om het verbinden, het delen en het samen leren!
jwakker@mborijnland.nl

Annewieke Bank, projectmanager TiB Netwerk Woerden
Als projectmanager voor het deelproject TiB Netwerk Woerden werk ik samen met het Woerdens Techniek Talent, een samenwerkingsverband van meer dan 150 technische bedrijven uit de regio Woerden. Deze bedrijven willen graag meer samenwerken met technische studenten. In de afgelopen periode hebben we een aantal bedrijfslabs en living labs opgezet en uitgevoerd, en dit gaan we komend schooljaar voortzetten. Een voorbeeld is een project met derdejaars Mechatronica en Smart Technology, die een escaperoom hebben gebouwd voor technische vmbo studenten met behulp van de verschillende technologieën die worden toegepast bij het bedrijf Blueprint Automation. Kijk hier voor een leuk videoverslag https://youtu.be/-R2d7ucPmUE
Bedrijven, docenten en studenten zijn positief over de aanpak van het CIV Smart Technology. Als bedrijven effectief kunnen samenwerken met scholen wordt het onderwijs leuker, beter toegespitst op de techniek van nu en vinden studenten sneller hun plek in het bedrijfsleven.
annewieke@gmail.com

Ineke de Graaf, programma-coördinator
Als programma-coördinator van het CIV Smart Technology bestaat mijn werk uit: coördineren, organiseren, faciliteren, monitoren, verantwoorden, contacten leggen, bedrijven/partners bezoeken, voorstellen doen en ga zo maar door…kortom een ontzettend leuke job! Vooral omdat het CIV Smart Technology een samenwerkingsverband is met Onderwijs, Ondernemers en Overheid, dat als aanjager dient om tot innovatief techniekonderwijs te komen. Niet alleen studenten profiteren hiervan, maar ook werknemers en andere betrokkenen (Leven Lang Ontwikkelen). Samen werken we vanuit het onderwijs aan maatschappelijke (regionale) vraagstukken en komen tot oplossingen of resultaten die er toe doen. Dit onderwijs wordt juist in de praktijk vormgegeven in satellietlabs, bedrijvenlabs of living labs. Voor een student is het fantastisch om te leren in de echte wereld. Voor de partners betekent de samenwerking dat er goed opgeleid personeel beschikbaar komt.
igraaf@mborijnland.nl

Barbara Hoogsteden, communicatiemedewerker
Website, folders, sociale media, pers; ik zorg dat de activiteiten van CIV Smart Technology via de diverse communicatiekanalen zichtbaar zijn. En dat zijn er nogal wat. Eindpresentaties van living labs van studenten, bijeenkomsten van bedrijven, onderwijs en overheid, maar ook een ICT challenge van studenten georganiseerd door verschillende bedrijven en kick-offs van verschillende living labs. Het leukste vind ik de reacties van de opdrachtgevers (bedrijven en overheidsinstellingen) tijdens de eindpresentaties. Niet alleen zijn ze onder de indruk van het niveau van de studenten, maar ook verbaasd over de oplossingen die worden aangedragen. Hier kunnen we wat mee. Of: Ik zou ze zo in dienst nemen. CIV Smart Technology is echt een win-win voor alle partijen: bedrijven, overheid en onderwijs.
b.hoogsteden@villacommunicatie.nl