Electrisch aangedreven TUK-TUK vordert

Studenten van mboRijnland werken aan hard aan een elektrisch aangedreven tuk-tuk voorzien van de modernste snufjes. De tuk-tuk die eerder een ander doel had op universitair niveau stond bij Accenda/I-EM Delft, partner van CIV Smart Technology. Docenten van mboRijnland hebben ‘m gestript en voor een elektromotor gezorgd.

De tuk-tuk krijgt een complete metamorfose. Eigenlijk blijft alleen de voorkant origineel. Het dashboard wordt een ’slim’ dashboard. Op het dak komt een zonnepaneel om daarmee energie op te wekken om te rijden. Aan de achterzijde waar normaal gesproken passagiers zitten, wordt een platte laadvloer aangebracht bestemd voor een VR-opstelling. In de VR-opstelling kun je dan bijvoorbeeld virtueel in onze werkplaatsen rondkijken, of racen op een virtueel circuit. Studenten van de opleiding Technicus Engineering gaan de ruimte simuleren zodat deze in VR toegepast kan worden. Het leuke is dat er vanuit de verschillende opleidingen in en rondom het project wordt samengewerkt. Studenten Technisch Specialist Personenauto’s lassen op dit moment een bak waar de accu op komt. En studenten Technicus Engineering zorgen bijvoorbeeld weer voor de schema’s voor de elektrische aansluitingen.

   

Ook vanuit andere opleidingen is er interesse voor de tuk-tuk. De horeca kijkt mee of er een grill op de tuk-tuk gemaakt kan worden om op te koken of een koffiebar. En ook ’Zorg’ en ‘Sport & Bewegen’ kijken mee. Net als Marketing & Communicatie om sponsoren te werven. Iedereen is betrokken. De bedoeling is dan ook dat de tuk-tuk breed inzetbaar wordt. Tijdens open dagen is het een mooie publiekstrekker waardoor je in gesprek raakt om iets te vertellen over je afdeling. Dat geldt ook voor open dagen bij het vmbo.

Als de tuk-tuk klaar is gaat deze nog even richting studenten van de opleiding Schadeherstel van mboRijnland Leiden. Zij zorgen dat er geen krasjes meer zijn, spuiten de tuk-tuk in kleuren van mboRijnland en plaatsen de logo’s van de partners erop. Accenda/I-EM Delft is nauw betrokken bij het project. De eigenaren helpen voornamelijk met het technische gedeelte. Ook hebben zij geholpen de juiste componenten te kiezen.

Voordat de tuk-tuk de weg op gaat wordt deze eerst nog even RDW-gekeurd om ook veilig de weg op te gaan. Hoeveel kilometer deze straks rijdt? Met een volle accu moet 50 tot 100 kilometer haalbaar zijn. Natuurlijk afhankelijk van factoren als weeromstandigheden of hoe hard je rijdt. Een droom van de docenten is om de tuk-tuk tentoon te stellen in het atrium van de school voorzien van een elektrische laadpaal. Het is een bovenal leuk en leerzaam project voor de studenten en docenten.

Met dank aan Robert Krens, docent Technicus Engineering en Bart Hoekendijk, docent Mobiliteit & Voertuigen.

Gerelateerd nieuws

  • Samenwerking VHTO en CIV Smart Technology
    22 september 2022Nieuws
    Vandaag is de nieuwe samenwerking tussen VHTO en het CIV Smart Technology door Sahar Yadegari directeur van het VHTO en Janine Warmerdam, voorzitter directie Co...
  • Cursus Lasrobotprogrammeur gestart
    8 september 2022Nieuws
    De deelnemers van Hieselaar Metaal, HTC-PS en Kasteel metaal worden door Instructeur Henk Beijersbergen en Akil El Adouti van mboRijnland met veel persoonlijk a...
  • Mooie samenwerking bij loket voor onafhankelijk energieadvies
    8 september 2022Nieuws
    Een loket dat onafhankelijk energieadvies geeft aan Leidenaren en daarnaast tot doel heeft dat er meer gecertificeerde duurzaamheidsinstallateurs komen. Dat is ...
  • Samenwerking Hooftman Autobedrijven
    12 juli 2022Nieuws
    We zijn trots op de samenwerking met Hooftman Autobedrijven. Een mooi innovatief en duurzaam bedrijf dat graag de samenwerking met het onderwijs aangaat. Deze s...