“Jullie hebben een topopleiding gekozen!”

Na maanden bedenken, ontwerpen en bouwen in living labs was het vrijdag 31 januari tijd voor de eindpresentaties van de tweede- en derdejaars studenten Smart Technology. Deze projectpresentaties vonden plaats bij partner KPN, tevens opdrachtgever van één van de groepen studenten. In een inspirerende ruimte én op een prachtige locatie aan de Maas in Rotterdam waren de studenten zichtbaar geïmponeerd door de omgeving. Andersom waren de genodigden onder de indruk van de eindpresentaties. Docent Hans van Rheenen: “Ouders, ga genieten en wees trots, daar is alle reden toe.”

Voordat de eindpresentaties van de tweedejaars begonnen richtte Titia Houwing, consultant Internet of Things van KPN, het woord tot de studenten. “KPN gelooft heel erg in Internet of Things. Wij zijn de snelst groeiende afdeling binnen ons bedrijf. Het is een groeibriljant. Jullie hebben echt een top opleiding gekozen. Onze recruiters staan in de rij om met jullie in gesprek te gaan.”

Black Belt 3D-printer
De eindresultaten van de gepresenteerde projecten liepen uiteen van een slimme musketrattenval en een Black Belt 3D-printer tot een autonome prullenbak en een volledig geautomatiseerde barman. Naast een logboek, moesten de studenten ook een begroting maken. Ze waren allemaal kritisch betreffende de financiën. Bij ieder project werd gezocht naar het beste, maar ook naar het meest betaalbare onderdeel. De tegenslagen benoemden de studenten ook. Meest gehoorde was de levering van producten. Sommige onderdelen kwamen later dan verwacht, of zelfs helemaal niet. 

Hans van Rheenen reageerde hierop door uit te leggen dat dit nu juist de kracht is van een living lab: “Het draait om de ontwikkeling van de student. Ook als het uiteindelijke product niet werkt, is de student aan het leren. Net zoals goed begrijpen wat de klant wil. Dat zijn vaardigheden die studenten leren tijdens de opleiding Smart Technology.”

Bijzonder is project Ghana. Met een 3D-printer en – scanner heeft een groepje studenten armprotheses gemaakt. De jongens vertrekken binnenkort naar Ghana om dit daar aan zorgstudenten te leren. “Wij hebben de luxe om op school gebruik te maken van 3D-printers, daar hebben ze dat niet. Wij geven de studenten daar een cursus, zodat zij ook armprotheses kunnen maken.”

Robotarm, smart camper en aquaponics
Na de pauze is het de beurt aan de derdejaars. Hoe beveilig je een robotarm? Een opdracht van mboRijnland. Door middel van lasersensoren stopt de robot als iemand in de buurt komt en er is een noodstop knop gemaakt. Verder passeerden nog de smart car, de smart camper en de peilbuismeter de revue. Opdrachtgever KPN had gevraagd een bestelbutton te ontwikkelen. Bij de eindpresentatie Aquaponics werd een zelfgemaakt werkend aquarium naar binnen gerold. Dit is een systeem waarin planten gekweekt worden in water in combinatie met het kweken van vissen. Een ideale oplossing voor derde wereldlanden waar water schaars is en dus verbouwing van groente lastig.

“Al deze vandaag gepresenteerde opdrachten waren super leerzaam voor onze studenten. En tegenslagen? Die kom je in het bedrijfsleven ook tegen, daar leren jullie van”, sloot docent mboRijnland Erik Daudey de ochtend af.

Voor meer specifieke informatie over bepaalde projecten kunt u contact opnemen met hrheenen@mborijnland.nl en edaudey@mborijnland.nl.

Gerelateerd nieuws