Aan het woord

Een kennismaking met onze partners. Aan het woord is Paul van Oosterlaken van Kiremko.

Een bepaalde dynamiek

“De systemen die Kiremko bedenkt en ontwikkelt, moeten volledig automatisch zijn. Dit valt onder de opleidingen Mechatronica en Smart Technology. Wat de studenten op school leren, brengen ze bij ons in de praktijk.” Aan het woord is Paul Oosterlaken, directeur van Kiremko. Hij steekt het niet onder stoelen of banken: “Ons bedrijf past uitstekend bij het CIV Smart Technology.”

Kiremko is een Nederlands bedrijf en zit bijna verscholen in Montfoort. Zij ontwerpen, bouwen, verschepen en installeren wereldwijd geavanceerde lijnen voor de verwerking van aardappelen naar bijvoorbeeld frites, chips en aardappelvlokken. “We exporteren 90% van onze omzet naar onder meer België, Zuid-Amerika, Azië. Ons motto is: we go where potatoes grow.”

Waarom investeert Kiremko in onderwijs?

“Al heel lang bemoei ik me met onderwijs. Dat komt door mijn frustratie hoe met technisch onderwijs wordt omgegaan. Als gevolg van het jarenlange beleid vanuit de overheid om een kennis en service economie te stimuleren. Hierdoor is het technisch onderwijs volledig onderuit gegaan. In het bedrijfsleven zie je vervolgens problemen ontstaan: het vinden van geschoolde medewerkers, want wat wij doen leer je niet op school. In onze regio gaat 50% naar het vmbo. Toch wordt de technische richting bedroevend laag gekozen. En dat terwijl al die regionale maakbedrijven het liefst medewerkers halen uit de directe omgeving.”

Wat levert de samenwerking met het CIV Smart Technology jullie op?

“Vanuit het Woerdens Techniek Talent kwam ik in contact met het CIV Smart Technology. Leren op locatie is leuk en nuttig voor studenten, maar dat geldt ook voor je bedrijf. Er komen jonge mensen over de vloer, die allemaal ideeën hebben. Het zorgt voor een bepaalde dynamiek in je bedrijf. Je ziet ze aan het werk gaan, de oplossingen en manieren bedenken. Als bedrijf pik je de gemotiveerde studenten eruit. De vakkanjers zeg maar. Ons bedrijf zit vol met mensen die hier als stagiaire zijn begonnen.

De toegevoegde waarde van het Centrum voor Innovatief Vakmanschap is dat ze concrete projecten binnen jouw bedrijf aan kunnen bieden. Studenten moeten samenwerken met professionals en ontdekken dat er in die grote, grijze dozen, want zo kijken ze tegen bedrijven aan, mooie dingen gebeuren, en dat het uiteindelijk leuk is om in zo’n grote grijze doos te werken. En als je iets leuk vindt dan word je er vanzelf goed in.

Het is een win-winsituatie: voor het bedrijf, de student en het onderwijs.”