Samen met Groene Hart Werkt en mboRijnland heeft I-EM Delft een H2Onderwijs- en demonstratiebus opgezet. De bus wordt eerst 100% elektrisch en vervolgens aangevuld met een H2 energiecentrale als tegelijkertijd een demonstratiebus, rijdende field lab en natuurlijk ook als vervoersmiddel. Het project wordt begeleid door de gebroeders Seiffers van Accenda en I-EM Delft. De kick-off van het project was op vrijdag 23 april. Inmiddels zijn we een aantal weken verder en zijn we benieuwd hoe de voortgang van dit project loopt. Daarvoor spraken we docent Bart Hoekendijk en twee van zijn studenten, namelijk Bas en Jacqueline.
Bart Hoekendijk is senior docent Mobiliteit en Voertuigen en begeleid de tweedejaars studenten Autotechniek Bas en Jacqueline. De studenten werken in het project en denken daarin mee over hoe ze de waterstofbus ‘smart’ kunnen maken. Dit gebeurt met het ontwikkelen van prototypes. Er wordt niet gewerkt in de bus, maar ernaast. Met de prototypes die ze bedenken bekijken ze of dit uitvoerbaar is in de bus. De ideeën die tot stand komen worden eerst besproken met de opdrachtgevers, via zogenoemde klantgesprekken. Deze worden gevoerd met John en Martin Seiffers. Vervolgens wordt er gekeken of dit toepasbaar en financieel mogelijk is. Naderhand wordt het idee uitgetekend en moeten de studenten een plan van aanpak en een planning aanleveren.
Hybride onderwijs
In acht weken tijd gaan de studenten in multidisciplinaire teams aan de slag. Ze werken in vier groepen. Naast Bas en Jacqueline zijn er vier studenten van de opleiding Smart Technology en ook stagiaires vanuit de TU Delft werkzaam binnen het project. Op deze manieren leren ze samenwerken op verschillende niveaus en het grote voordeel van de samenwerking is vooral het uitwisselen van kennis met elkaar.
Jacqueline is met haar groep aan het werk met een stoelbezettingssensor. Deze regelt dat als een persoon op de stoel zit niet plots de airbag uitklapt. De studenten Smart Technology zijn met name bezig met het programmeren of het schrijven van coderingen voor de sensoren. In dit project komt voor de studenten naast kennis voor de Autotechniek ook veel kennis van ICT en sensortechnologie aan de orde. Bas en Jacqueline: ‘Het was de eerste keer dat wij werkten in een multidisciplinair team. Daarbij merkten we dat de andere studenten juist veel kennis hadden van de technische aspecten, terwijl de studenten Smart Technology de technische kanten op een ‘’smart’’ manier benaderen. ‘
Rol docent
Bart vertelt: ‘De rol van de docent ligt vooral bij het coachen van de studenten. Wij bekijken of het goed gaat met het proces in de groepen en met het product. Dit doe ik samen met mijn collega Robert. Hij is docent Smart Technology. Robert is ook vooral betrokken bij de technische ondersteuning. John en Martin Seiffers geven een aantal lessen over het onderwerp Waterstof. Het valt op dat studenten Autotechniek over veel technische vaardigheden en technisch inzicht beschikken en dat studenten Smart Technology veel kennis hebben van sensoren en programmeren. Zo wordt duidelijk dat er bij het onderhouden van voertuigen steeds meer slimme technologie komt kijken.
Vervolg Project
Samen met de gebroeders Seiffers wordt er na deze pilot bekeken of dit project breder uitgezet kan worden. Misschien over meerdere klassen en of de periode langer kan zijn dan acht weken. Bart: ‘Aan de hand van ervaringen die we gaan peilen aan het eind van het blok. Kunnen we een mix maken van studenten en daarmee het komende studiejaar aan de slag? Dit hangt van meerdere factoren af. Een belangrijke factor is het rooster van de studenten Autotechniek en Smart Technology. Het is lastig om dit passend op elkaar af te stemmen.’ Bas en Jacqueline blijven na oplevering van dit project ook volgend jaar betrokken.
De opleverdag en feestelijke afsluiting van het project is op 2 juli.
Gerelateerd nieuws
- Een fantastische bijeenkomst bij het Duurzaamheidscentrum Zoeterwoude met Yung Lie en Jeroen Schrama van Duurzaam Leiden, Lucille Klaassens van de gemeente Leid...
- Deze week startte in Zoetermeer voor de ICT eerstejaars studenten het studiejaar 2023-2024. Naast de hbo-ICT studenten deden dit jaar voor het eerst ook de eers...
- Het studiejaar 2023-2024 is gestart. Wij kijken er naar uit om samen met onze partners en met andere belangstellenden te werken aan de belangrijke thema’s...
- Namens het CIV ST team wensen wij je een hele fijne zomer! Wij kijken er naar uit om in het nieuwe schooljaar samen door te gaan met het ontwikkelen van innovat...