Smart Home: Open haard en waterkoker automatisch aan en uit

Een mooie traditie binnen de opleiding Smart Technology is het presenteren van de projectresultaten. Donderdag 23 januari waren de eerstejaars studenten aan de beurt. Zij hebben de afgelopen periode gewerkt aan ‘project Hetty’. In twee rondes lieten de studenten zien welke innovatie en slimme oplossingen zij hiervoor bedachten en ook hoe zij tot dit resultaat zijn gekomen. Docenten Robert Krens, Hans van Rheenen en Wesley van der Velde beoordeelden samen met een aantal ouders de resultaten. Dit leverde welverdiende complimenten op.

Smart Health
Het project Hetty is een mooi voorbeeld binnen het toepassingsgebied Smart Health. Het project balanceert op het snijvlak van Zorg en Techniek. Afgelopen tien weken hebben twee klassen van de opleiding Smart Technology aan het project gewerkt vanuit een ALA (Authentieke Leeractiviteit). Hetty is de zus van docent Hans van Rheenen. Zij heeft MS en is hierdoor beperkt in haar bewegingen. De ziekte is progressief waardoor zij steeds moeilijker kan bewegen. De studenten kregen de opdracht om ideeën te bedenken waardoor Hetty in haar dagelijkse leven geholpen wordt en langer thuis kan wonen. De projectopdracht is dat de studenten een ontwerp maken waarin de oplossingen zijn ingebouwd. Het ontwerp wordt ook in een echt werkende prototype uitgevoerd.

Hans licht toe: ‘Dit is een goed voorbeeld van een project dat je ook in het echt tegen kan komen. Dit project hebben we afgelopen twee jaar in het onderwijsprogramma opgenomen en sommige ideeën zijn zo innovatief dat we ze ook daadwerkelijk hebben toegepast in het huis van mijn zus Hetty. Als technicus engineering is het belangrijk dat je denkt in oplossingen en door dit project kunnen studenten ervaring opdoen. Voor beide kanten een groot succes dus.’

Leren presenteren is onderdeel van de opleiding
Naast de inhoudelijke kant van het project, leren de studenten ook veel van het presenteren zelf. Als volleerde sprekers stonden de verschillende projectgroepjes voor de klas. Het spreken voor 30 tot 40 toehoorders gaat bijna alle studenten makkelijk af, een klein zenuwachtig trekje daargelaten. Ongelooflijk knap dat studenten die nog maar 17 weken op de opleiding zitten al zo zelfverzekerd hun verhaal kunnen doen. Naast een heldere powerpoint voldeed ook de inhoud aan een vooraf vastgesteld patroon. Ieder groepje vertelde eerst over de opdracht en vervolgens over de keuzes die zij hadden gemaakt in het ontwerp. Vervolgens vertelden de studenten over het proces en de uitdagingen waar zij tegenaan liepen (en natuurlijk hoe deze weer werden opgelost). Tot slot werden de prototypes en de werking getoond.

Naast een heldere powerpoint voldeed ook de inhoud aan een vooraf vastgesteld patroon. Ieder groepje vertelde eerst over de opdracht en vervolgens over de keuzes die zij hadden gemaakt in het ontwerp. Vervolgens vertelden de studenten over het proces en de uitdagingen waar zij tegenaan liepen (en natuurlijk hoe deze weer werden opgelost). Tot slot werden de prototypes en de werking getoond.

Sensoren besturen zonnescherm, led-openhaard en waterkoker
Hoewel veel overeenkomsten te zien waren, zagen alle prototypes er totaal anders uit. In mooi vormgegeven mini-huisjes – soms gemaakt van hout en soms gemaakt met een 3D-printer – waren slimme oplossingen te bewonderen voor het automatisch aan- en uitschakelen van onder andere licht, warmte, luchtbevochtigers en zonneschermen. Via verschillende sensoren werd bijvoorbeeld gemeten hoe warm het is in de kamer en dit werd getoond op een display. De temperatuur werd hierop automatisch aangepast. Of zodra er een lampje op de zonnescherm-sensor schijnt, gaat er een mini-zonneschermpje omlaag. Een van de teams had zelfs een mini led-openhaard die aan en uit ging en een ander team een waterkoker.

Het project is hiermee succesvol afgerond. De studenten waren opgelucht dat presentaties erop zaten, maar keken met grote voldoening terug.

Gerelateerd nieuws