Studenten werken multidisciplinair samen aan ‘groene projecten’

In de Dutch Innovation Factory (DIF) gebeurt het! Hier werken Techniek & ICT studenten van mboRijnland samen aan duurzame innovatieve projecten die binnen het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Smart Technology worden geïnitieerd en ondersteund. Dit doen zij vanuit verschillende opleidingen waardoor iedere student eigen kennis en expertise inbrengt. Denk daarbij aan de vakgebieden applicatie- en mediaontwikkeling, ICT & Netwerkbeheer, technicus engineering, mechatronica, werktuigbouw, installatie en elektro. Momenteel werken vier van deze ‘multidisciplinaire’ teams aan projecten die samen met opdrachtgever Universal Greenfields uit Katwijk zijn opgestart. Op dinsdag 23 maart presenteerden de teams de eerste resultaten aan betrokkenen, opdrachtgevers en andere geïnteresseerden. Helaas niet live door de huidige coronamaatregelen, maar digitaal via MS Teams. Dit leverde mooie en inspirerende presentaties op.

Stef Smits, teamleider van team Mediavormgeving en Applicatiebeheer deed de aftrap en heette de 35 aanwezigen van harte welkom. Stef: ‘We zitten bij elkaar om bij te praten over de mooie dingen die gebeuren binnen ons onderwijs. Dit doen wij samen met onze opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. Studenten werken aan deze projecten in de vorm van een stage en het mooie is vooral dat we multidisciplinair kunnen samenwerken binnen zes opleidingsteams. Zo hebben we vier sterke studententeams weten te formeren. Dit kan alleen door de innovatieve en meewerkende bijdrage van onze opdrachtgever.’ Na het tonen van een impressiefilmpje van de opbouw van een groen dak op de circulaire daktuin op het gebouw PLNT in Leiden (waar een van de projecten zich op richt) sprak Dirk Rozendaal als de opdrachtgever vanuit Universal Greenfields de studenten ook toe. Hij benadrukte vooral het belang van ‘meten’ en hoopt door de metingen die de studententeams gaan uitvoeren veel nieuwe zaken te gaan ontdekken.

Tijd voor de presentatie van de studententeams!

De studenten zijn opgedeeld in vier teams en werken aan twee onderwerpen: de ene twee teams werken aan een opdracht voor recreatiegebied Katwijk en de twee andere teams werken aan opdrachten voor het groene dak van PLNT in Leiden.

Recreatiegebied Katwijk – Team 2

Student Dennis is binnen dit team de scrummaster en neemt de aanwezigen mee in de stand van zaken van hun project. Met vijf studenten werken ook zij multidisciplinair uit verschillende teams. Zijn team gaat metingen verrichten in een recreatiegebied in Katwijk. Er is in dit gebied veel stikstof en het team gaat onderzoeken waar dit vandaan komt. Ze pakken dit aan door meting te verrichten. De resultaten van de metingen gaan naar een server via het LoRa-netwerk. Voor de metingen hebben de studenten een 3D-ontwerp gemaakt, die ze ook laten zien tijdens de presentatie.

Vervolgens wordt de data met een applicatie uit de server opgehaald en verzameld. Zo meten de studenten het weer en de hoeveelheid stikstof in de lucht van recreatiegebied Katwijk.

Recreatiegebied Katwijk – Team 1

Student Jasper heet iedereen van harte welkom en vertelt over dit project. Ook hier werken studenten uit verschillende teams samen. Jasper vertelt wat ze tot nu toe hebben gedaan en welke keuzes zijn gemaakt. De studenten hebben o.a. een ontwerp voor een website gemaakt en onderzoek over het LoRa-netwerk gedaan. Het ontwerp voor de behuizing wordt getoond waarin de sensoren worden aangebracht. Het team vindt vooral duidelijke grafieken belangrijk om de metingen te laten zien op de website. De volgende stap is om het model af te maken en in het echt te bouwen. Dan gaan ze de sensor neerzetten om de data te verzamelen.

Groene dak PLNT Leiden – Team 2

Student Sven vertelt over hun project en stelt het team voor. Ook dit team bestaat uit studenten van verschillende opleidingen. De naam van het team is Soil Sense Everywhere.

Zij hebben met de opdrachtgever gesproken over de onderlagen op de groene daken. De opdrachtgever is benieuwd hoe goed deze isoleren. Daar maken zij een sensormodule voor. Hiervoor werken zij met sensoren die bodemvochtigheid, luchtvochtigheid en bodentemperatuur meten. De data wordt via het LoRa-netwerk verstuurd naar een server, die later in het project via een website zijn uit te lezen.

Groene dak PLNT Leiden – Team 1

Student Raul is scrummaster van zijn team en stelt de studenten voor. Ze hebben onlangs het groene dak bij PLNT bezocht. Door dit groene dak komen er meer insecten in de stad en zorgt tegelijkertijd voor betere isolatie op het dak. Het groene dak leidt bijvoorbeeld tot minder overstromingen in de riolering.

Echter is er nu nog geen bewijs over de werking van het groene dak, daarom gaan de studenten hiermee aan de slag. Ze richten zich op CO2, fijnstof en grondvochtigheid en gaan daar sensoren voor bouwen. Inmiddels hebben ze al een de sensor werkend gekregen en getest in een plantenbak op school. Ook is de communicatie via het LoRa werkend gekregen en bouwen ze aan een app en website.

Hoe gaan we verder

Stef Smits geeft de studenten een groot compliment voor wat zij in 1,5 maand tijd voor elkaar hebben gekregen. De komende weken werken de studenten verder aan de projecten en zij zullen de eindresultaten over een aantal weken presenteren, wij kijken er nu al naar uit!

Gerelateerd nieuws